Łożyska ślizgowe
Łożyska ślizgowe
:Łożyska ślizgowe na ogół stosuje się przy przenoszeniu dużych obciążeń, przy obciążeniach udarowych, gdzie konieczne jest, aby łożyska tłumiły drgania wału, przy dużych prędkościach obrotowych i możliwości uzyskania tarcia płynnego, w drobnych konstrukcjach o bardzo małych obciążeniach (np. w urządzeniach mechaniki precyzyjnej).
Łożyska ślizgowe dzielą się na poprzeczne (przeznaczone do przejmowania obciążeń prostopadłych do osi obrotu wału), wzdłużne (obciążone siłami działającymi zgodnie z kierunkiem osi obrotu wału), poprzeczno-wzdłużne (przeznaczone do przejmowania obciążeń zarówno prostopadłych, jak i zgodnych z kierunkiem osi obrotu).
W celu zmniejszenia oporów ruch pomiędzy powierzchniami ślizgowymi stosuje się warstwę nośną: smar lub gaz. Łożyska ślizgowe w zależności od sposobu podawania warstwy nośnej dzielą się na hydrostatyczne (aerostatyczne), gdzie warstwa nośna jest podawana pod ciśnieniem oraz hydrodynamiczne (aerodynamiczne), gdzie warstwa nośna powstaje na skutek ruchu obrotowego i wzajemnego poślizgu miedzy powierzchniami ślizgowymi.